|
ALLMÄNHETENS
DAG
Program
för Miniföreläsningar och workshops
Campus
Norrköping 26 januari 2002, kl 11.00-15.00
Kåkenhus förkortas K och hus Täppan
förkortas TP
Husen finns på Campus Norrköping 50 m uppströms
Skvallertorget
******************************************************************************************
Visst kan du räkna med dina barn!!!
Seminarium
Elisabeth Granberg och Kerstin Pålsson
Tid: 12.00-12.30 och 12.50-13.20 Lokal:
K1
Föräldrar upplever ofta
att skolans matematikundervisning har förändrats, till exempel
genom olika sätt att tänka kring problemlösning. Med utgångspunkt
från skriften "Räkna med dina barn" inbjuder vi till ett seminarium
med diskussion kring dagens matematikundervisning och hur föräldrar
kan stödja sina barns matematikutveckling.
Elisabeth Granberg och Kerstin
Pålsson är representanter från Lärarförbundets
ämnesråd i Matematik
******************************************************************************************
Matte med mening Seminarium
Kristin Dahl
Tid: 12.00-12.30 och 12.50-13.20
Lokal: K 3
Matematik är att räkna ? med siffror bokstäver och symboler.
Det är också att studera mönster och strukturer. Men matematik
är så mycket annat också. Föreläsningen handlar
om matematikens betydelse, idéer, tankar och människor. Om
matematik till vardags, som verktyg, hjälpgumma, konst, språk,
vetenskap,fantasi ? och en smula galenskap. Om att matte är något
annat än bara det som möter oss i de gängse skolböckerna.
Om att matte är kul!
Kristin Dahl är författare och arbetar som vetenskapsjournalist
och föreläsare.
******************************************************************************************
Hands-on Mathematics Workshop/Seminarium
Nancy Wiliamsson
Tid: 12.00-12.30 och 12.50-13.20
Lokal: K 23
Come and participate in some of the weird aspects of mathematics! We
will have some fun and some interesting conversations while "playing" with
mathematical concepts and ideas.
Be prepared to have a good time!
Nancy Wiliamsson är matematiklärare från Kansas city
USA. Seminariet är på engelska.
******************************************************************************************
Datorverkstad Workshop
Hans Ingves och Arne Klasén
Tid: 12.00-15.00 Lokal: K 4502 och K 4504
Här får Du prova på matematikprogram anpassade för
olika åldersgrupper under sakkunnig ledning.
Hans Ingves är läromedelsförfattare och lärare
vid Bergaskolan i Söderköping och Arne Klassander är lärare
vid Bergaskolan i Söderköping
******************************************************************************************
Kom så spelar vi ett spel! Workshop
Lena Trygg
Tid: 12.50-13.20 och 13.40-14.10 Lokal: K 31
Att t ex träna tabeller med sina barn är en vanlig föräldrauppgift.
I denna workshop presenteras några enkla spel som på ett roligt
och effektivt sätt utmanar såväl barn som vuxna och bidrar
till en lustfylld färdighetsträning. Spelen kräver ytterst
lite materiel och är snabbspelade. Chansen är dock stor att alla
vill fortsätta spela länge!
Lena Trygg är lärare vid Junkarmålarskolan i
Tranås och arbetar vid Nationellt Centrum för Matematikutbildning
*******************************************************************************************
Med miniräknare från skolstarten år 1 ? Motiv och
exempel Seminarium
Ingvar O. Persson
Tid: 13.40-14.10 och
14.30-15.00 Lokal: K1
Enligt kursplanen i matematik skall skolan i sin undervisning sträva
efter att eleverna med förtrogenhet och omdöme kan utnyttja
miniräknarens möjligheter.
Avsikten med seminariet är att ge exempel på möjliga
användningsområden av miniräknare i matematikundervisningen
från början av skolan och vidare. Demonstrationsexemplen visar
hur miniräknare används, dels som metodiskt hjälpmedel,
dels som räknehjälpmedel.
Ingvar O. Persson är lektor och lärarutbildare vid
Lärarhögskolan i Stockholm.
*******************************************************************************************
Matematik på universitet och högskolan
Seminarium
Svea Andersson och Daniel Carlsson
Tid: 13.40-14.10 och 14.30-15.00 Lokal:
K 3
Här får du information om matematikundervisning som den
bedrivs på Linköpings universitet.
Svea Andersson och Daniel Carlsson är universitetsadjunkter och
studievägledare vid Linköpings universitet
******************************************************************************************
"Bankboken" ett elevaktivt sätt att lära procent och statistik
Seminarium
Lennart Högstedt
Tid: 13.40-14.10 och 14.30-15.00 Lokal: K
23
Elever i årskurs 8 har själva arbetat fram en lärobok
i procent och statistik. Till hjälp har
man haft skolans styrdokument (läroplan, kommunens skolplan och
den egna skolans
arbetsplan) samt Föreningssparbankens "Bankboken"
Lennart Högstedt är adjunkt och högstadielärare
i Mariestad
******************************************************************************************
Att analysera och bedöma elevers kunskaper i matematik
Seminarium
Lisa Björklund och Katarina Kjellström
Tid: 12.00-12.30 och 13.40-14.10
Lokal: TP 1
Under seminariet beskrivs hur man som förälder kan stödja
sina barns utveckling i matematik och hur elevernas kunskaper i matematik
bedöms enligt nuvarande kursplan och betygskriterier.
Lisa Björklund och Katarina Kjellström arbetar i PRIM-gruppen
vid Lärarhögskolan i Stockholm med analysmaterial, diagnoser
och nationella prov i matematik.
******************************************************************************************
Laborativa Matematikuppgifter, ett lustfyllt arbetssätt
Workshop
Hans Heikne, Annvor Larsson och Krister Larsson
Tid: 12.00-12.30 , 12.50-13.20
och 14.30-15. Lokal: TP 42 00
Här får ni tillsammans ta itu med uppgifter som utgår
från konkret material och/eller beskrivna fenomen. Det blir
ofta en spännande resa att med hjälp av matematik på många
olika sätt komma fram till en lösning. Här finns utrymme
för aha-upplevelser och glada skratt.
Hans Heikne är lärare vid Hagagymnasiet i Norrköping,
Annvor
Larsson är lärare vid KomVux i Söderköping och
Krister
Larsson är lärarutbildare vid Linköpings universitet
******************************************************************************************
Ett sätt att få delaktiga föräldrar
Workshop
Susanne Aspling och Lotta Krus
i samverkan med Tidningen i Skolan
Tid: 12.00-12.30 och 13.40-14.10
Lokal: TP 44
Presentation av hur man kan arrangera en workshop för föräldrar
med syftet:
* Att stödja och entusiasmera föräldrar till att ta
större del i barns kunskapande kring matematik. * Att ge föräldrarna
en inblick i dagens matematikundervisning och visa på möjligheten
att utnyttja matematiken i vardagen.Deltagarna får prova ett urval
av de föräldraaktiviteter som vi har genomfört.
Susann Aspling är lärare vid Frillsesåsskolan
och Lotta Krus är lärare vid Engströmska skolan Kungsbacka
******************************************************************************************
Pedagogiska aftnar med barn och föräldrar i ett mångkulturellt
område Seminarium
Kerstin Weschke
Tid: 12.50-13.20 och 13.40-14.10
Lokal: TP 2
Syftet med aftnarna är att föräldrar, lärare och
barn ska lära känna varandra och lära av och om varandra.
Vid seminariet diskuteras också hur språksvårigheter
överbryggas samt hur föräldrarna involveras så att
de kan stötta sina barn och stödja skolundervisningen. De ska
inse att de är barnens bästa resurs. Föräldrarna får
också lära känna styrdokumenten.
Kerstin Weschke är lärare vid Sjumilaskolan i Göteborg
******************************************************************************************
Fibonaccitalens värld - en värld av förundran
Workshop
Sune Jonasson, Lena Löfgren och Ann-Charlotte Lindner
Tid: 12.50-13.20 och 13.40-14.10
Lokal: TP 45
Fibonaccitalen förekommer både i naturen och vår närmsta
omgivning. De kan t.ex. hittas i spiralerna på en solros, på
en ananas och på en tallkotte.
Sune Jonasson, Lena Löfgren och Ann-Charlotte Lindner
är högskoleadjunkter vid Högskolan i Kristanstad. ******************************************************************************************
Att utmana barns matematiska tänkande under förskoleåren
Seminarium
Elisabet Doverborg och Annika Persson
Tid: 13.40-14.10 och 14.30-15.00
Lokal: TP 1
Under föreläsningen kommer vi att visa på att det i
barns vardag finns många tillfällen där vi vuxna kan utmana
deras matematiska tänkande och öka deras matematiska förståelse.
När barn genom lek, vardagssysslor m.m. ges möjlighet att erfara
och uttrycka antal, ordna, sortera och jämföra efter storlek,
vikt, volym och längd, får skapa olika mönster och enklare
geometriska former upptäcker och erfar barn den grundläggande
matematiken. Då vi låter barn reflektera över det de är
delaktiga i så kan de utveckla en tilltro till den egna förmågan
att lära matematik och de kommer också att erfara att matematik
är något som har med deras värld att göra. Vi kommer
att ge konkreta exempel på hur vi har utmanat barns matematiska tänkande
och deras förmåga att lösa matematiska problem.
Elisabet Doverborg är högskoleadjunkt vid Institutionen
för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
Annika Persson är förskollärare vid Brunnsängsskolan
Sunnanäng, Södertälje.
***************************************************************************************
Detta program som pdf-fil (bra för
utskrift)
Programöversikt (pdf-fil)
Sidbörjan
Tillbaks till program
|
|